Dracula

Sighisoara, Rumänien: 

Ibland har jag tänkt att jag lever i fel tid. Att det vore spännande att ha levt under en tid, innan världen var upptäckt, beskriven och televiserad. Innan TV-shop fanns. På den tiden när kartorna var få och äventyren var verkliga. När upptäckarna hade sextant och långt, grovt skägg. Ibland försöker jag skaffa skägg som Schackleton eller Vasco da Gama. Det går dåligt, men det hade ändå varit en fin tid att leva i, tänker jag.

Men så läser jag om Dracula.

Egentligen hette han Vlad Tepes och var verkligen en elak jävel. Han föddes 1431 i ett hus på Piata Muzeului i Sighisoara, i det som nu är Rumänien. Redan tidigt i livet fick lille Vlad lära sig att inte vara blödig, när hans far, prinsen av Valakiet, bytte bort honom och hans bror till den turkiske sultanen av Anatolien. Som ett slags affärsuppgörelse.

Så gjorde man då.

Hos turkarna fick Vlad lära sig hur man handskades med folk man inte tyckte om. Han tog intryck. Vissa saker lade han på minnet och tog med sig hem igen, när han återvände och så småningom blev härskare över sina födelsetrakter. Den specialitet Vlad utvecklade till sitt adelsmärke var att banka upp en lång, spetsad träpåle i röven på sina fiender. Sen reste han den rakt upp och lät den straffade sitta där och dö, på toppen av pålen, några meter upp i luften. Det kunde ta en bra stund, vilket var storartat ur underhållningssynpunkt. Spetsningarna var ett nöje Vlad ofta unnade sig och sina anhängare, och gärna lät ske på en allmän plats. Och gärna med något hundratal spetsade fiender samtidigt. Ju fler desto bättre.

Ärligt talat, vad är ett vampyrbett i jämförelse?

Sighisoara har lugnat ner sig betydligt sen Vlads dagar. Det är en stillsam stad, rent av. Och förtjusande vacker. Jag beställer in en flaska blaskigt rött ”vampyrvin” på restaurangen i huset där Vlad föddes, och tänker att min cykelutflykt ändå är ett trevligt litet äventyr, som passar mig ganska bra.

Åtta euro i böter för cykling på allmän ungersk väg, är mitt hårdaste straff hittills.

Det kan jag ta.

Kommentera

